Zendesk AI Agents & Automated Resolutions

AI Agents & Automated Resolutions

Lös dina kunders problem & förfrågningar med Automated Resolutions

Automatisering – En investering som sparar pengar

Tänk dig att dina kunder får snabba svar på sina frågor, även när din kundtjänst är överbelastad. Genom att använda Automated Resolutions i Zendesk kan du erbjuda en sömlös och effektiv supportupplevelse som frigör tid för dina agenter att fokusera på de mer komplexa ärendena.

Genom att automatisera enkla och repetitiva kundärenden kan du minska behovet av mänskliga resurser för rutinärenden. Det frigör tid och kapacitet för dina kundtjänstmedarbetare att fokusera på mer komplexa interaktioner. På samma gång förbättrar du kundupplevelsen genom att erbjuda snabbare svar och högre tillgänglighet. Kort sagt, automatisering gör att du kan uppnå mer – med mindre resurser. Det är inte bara en lösning för kundtjänst utan även en strategi för kundnöjdhet och kostnadseffektivisering.

Automated Resolutions: Vad du behöver veta

När ni använder AI-funktioner i Zendesk, som chattbotar i Web Widget eller automatiska svar via e-post och formulär, räknas det som en automated resolution om kundens fråga hanteras utan att en mänsklig agent behöver hjälpa till.

Vad ingår i din Zendesk- plan?

Alla Zendesk-abonnemang (både Suite och Support) inkluderar ett antal kostnadsfria automated resolutions. Det betyder att innan du börjar betala extra får du ett visst antal resolutions varje månad, beroende på vilken plan du har.

  • Enterprise-planer: 15 automated resolutions per agent/månad

  • Professional- och Growth-planer: 10 automated resolutions per agent/månad

  • Team-planer: 5 automated resolutions per agent/månad

Notera att det inte gäller för light agents.

Resolutions som ingår i Zendesklicens

Antal automated resolutions som ingår i era licenser

Vad räknas som en automated resolution?

Automated resolutions uppstår när en kunds fråga hanteras av en AI-lösning utan att det krävs hjälp från en mänsklig agent. Det kan ske via en konversationsbot i kanaler som Web Widget, e-post, formulär eller andra meddelandeplattformar.

Här är några exempel på vad som gäller:

I chattbotar (t.ex. via Web Widget eller andra Messaging-kanaler som Instagram):

  • Kunden ger positiv feedback, till exempel klickar i "Ja, problemet är löst".

  • Kunden klickar på en artikel som föreslagits av boten och behöver därefter ingen ytterligare hjälp eller kopplas till en agent.

  • Kunden når sista steget i ett botflöde.

  • Inaktivitet i 72 timmar utan ytterligare interaktion.

Vad som räknas som en automated resolution?

Vad som räknas som en automated resolution

I e-post och webbformulär:

  • Kunden klickar på en föreslagen artikel och markerar problemet som löst.

  • En artikel föreslås till användaren, och inom 72 timmar klickar användaren på den föreslagna artikellänken, och:

    • Ärendets status markeras som löst innan någon användare eller agent svarar.

    • Inget svar från användare eller offentlig agent har lagts till ärendet

När börjar debiteringen för Automated resolutions?

När du har använt upp din kvot av automated resolutions som ingår i ert abonnemang, börjar du bli debiterad för extra användning.

  • Skapades er Zendesk-instans efter den 16:e april 2024? Då började debiteringen gälla från den 14 augusti 2024.

  • Skapades er Zendesk-instans innan den 16 april 2024?

    • Om ni inte använde Zendesk bots innan den 16 april 2024: debitering började gälla den 14 augusti 2024.

    • Om ni använde Zendesk bots innan den 16 april 2024, men inte hade ett tidigare avtal om bot-användning: debitering börjar vid nästa förnyelsedatum efter den 14 augusti 2024.

    • Om ni hade ett tidigare avtal om bot-användning: debitering börjar vid första förnyelsedatum efter den 16 oktober 2024.

    • Om avtalet ändrades efter den 16 april 2024: debiteringen började den 16 oktober 2024.

Sammanfattning: Om ni använde bots innan den 16 april 2024, påverkas debiteringen vid nästa förnyelse, medan nya instanser eller de som aktiverade bots efter detta datum började debiteras från 14 augusti 2024.

Tabell för när automated resolution börjar debiteras

Planera smart köp fler resolutions i förväg

Om ni överskrider er kvot, kan ni köpa fler automated resolutions i förväg, vilket ger ett bättre pris per resolution än att betala för varje extra resolution på en "pay-as-you-go"-basis.

Vad kostar extra automated resolutions?

Du kan antingen välja att bli debiterad “pay-as-you-go, eller köpa 100 eller fler lösningar i förväg. Det kallas för "committed usage" och ger dig möjlighet att öka antalet automated resolutions som du kan använda under en viss period. Se priser per resolution.

Fördelarna med automated resolutions: Effektivitet som ger resultat

Med AI-lösningar som chattbotar kan ni effektivisera er kundtjänst genom att automatisera enklare ärenden. Detta frigör tid för era medarbetare att ta hand om mer avancerade frågor och skapa större värde för kunderna, vilket leder till en bättre helhetsupplevelse.

Håll koll på  användning och undvik oväntade kostnader

Genom att hålla koll på användningen och stänga av AI-agenter vid behov kan du undvika oväntade kostnader och få ut det mesta av automated resolutions. Använd Automated resolutions-dashboarden i Admin Center för att hålla koll på din användning och undvika oväntade kostnader.

Statistik på automated resolutions

Vad ska hända när gränsen är nådd?

För att undvika att ni överstiger er kvot för automated resolutions kan ni justera inställningarna i ert konto.

Tillåt överskridande (standardinställning): Ni börjar då betala automatiskt för extra användning.

Pausa automatiskt när kvoten som ingår är nådd: AI-agenternas funktioner pausas, och alla ärenden skickas vidare till en agent.

Inställningar för automated resolutions

Sammanfattning

Automated resolutions är ett effektivt sätt att förbättra kundsupporten, men det är viktigt att förstå vad som räknas som en resolution och när debitering sker för att undvika överraskande kostnader. Genom att hålla koll på er användning och planera smart kan ni dra maximal nytta av AI-agenter och chattbotar utan att överskrida er budget.

Next
Next

Zendesk Copilot: Auto Assist Demo